Min chef är inte direkt på topp 10-listan

Jag börjar mer och mer inse, hur dålig chef vi har.Rent praktiskt, att utföra arbetsuppgifterna- och att göra sitt jobb rent praktiskt, lägga schema, osv osv osv som en chef gör, det har hon inga problem med. Men utöver det är hon verkligen inget chefsmaterial alls, mestadels på dåligt humör, det mesta som kommer ur hennes mun är vad man gjort fel, skvaller, eller klagomål, oftast vad andra kollegor gjort eller inte gjort , om hon inte pratar av sig om problemen hon har med sin chef. Han är ett rötägg, och han gillar inte henne, men det är inte mitt problem, tyvärr blir det mitt problem eftersóm han påverkar hennes humör.
Men jag känner att jag inte orkar bry mig faktisk. Kanske det har och göra med att jag snart går på semester.
Senaste grejen jag blev utsatt för var att hon skrivit ut en bunt med tider när jag stämplat ut, för att jag stämplat ut för sent då jag kört stängning. Hon lägger bunten på kontoret och skriver på den med svart tuchpenna: '*mitt namn*  jag vill ha en förklaring omedelbart!!'  Här begås första felet, att hon kommunicerar på det viset, och lägger bunten på kontoret vid datorn andra felet, så alla kollegor kan se det dessutom. Vem gör så?
Okej dagen går, på kvällen vid stängning, så frågar hon mig, framför min kollega, nu kommer jag inte ihåg ordagrannt, men något i stil med ' kan du förklara dina sena utstämplingar' , och här kommer hennes tredje fel, tonen hon använde var inte en god ton utan en väldigt auktoritär, stöddig ton, dessutom framför min kollega, vilket är fel nr 4. Då flippade jag på henne fullständigt och blev riktigt förbannad. För dessutom att ge svar på en fråga vad som tog tid för en månad sen när jag stängde, hur ska jag kunna komma ihåg det när jag knappt kommer ihåg gårdagen? Jag har ingen aning faktiskt, jag har kört på som vanligt, men långsammare kanske? Fel nr 5 är också, som jag blir mest förbannad över, hon sitter flera dagar i veckan och kollar igenom våra ut och instämplade tider, är det inte bättre att ta det på en gång dagen efter om hon ser att jag stämplat ut sent? Nej samla en bunt en månad tillbaka och skriv ditt meddelande på det. Vem gör så? Hon har fått skit från sin chef att hon inte kan prata med personalen, och det kan hon ju inte heller.  Det kan hon ju faktiskt inte. Favoriten är ju att skriva en att göra-lista och sätta upp på lagret.Man har jobbat 6 år på stället och jobbar efter en lista, nej man känner sig inte direkt kompetent. Sen är det så att saker och ting ska göras på hennes sätt helst, för det är det enda rätta och bästa.Sen att hon är kvar så länge om dagarna är ganska jobbigt också, hon går vid 17.30 eller senare. Ibland tidigare men det blir inte ofta. Ganska tröttsamt faktiskt. Man får liksom ingen lugn och ro.  
Hon behandlar oss inte väl, inte mig iallafall. Jag har haft mkt att göra som jag inte hunnit med, och hon har inte brytt sig om att se till så jag hinner med. jag antar ju självklart att jag ska hinna med eftersom hon inte säger något. Men så har vi inventering nästa vecka, så igårkväll kom hon och frågade mig, 'hur många timmar behöver du för att få ordning på detta inför inventeringen?' 5h sa jag, samtidigt vänder hon sig till kollegan och frågar 'kan du jobba imorgon?'     Damn vilken framförhållning alltså!  Ja nej men inför inventeringen kan vi ta in timmar, ist för att se till så att jag har tid på mig att hinna det jag ska varje dag så det inte samlas på hög! Nej hon bryr sig inte eftersom hon inte frågar ,'hur går det? hinner du med det du ska göra?'  Jag skiter i hennes problem, jag skiter i hennes privatliv, det enda jag bryr mig om är hennes roll som chef, för jag är anställd hos henne. Och hon kommer mkt mkt långt ner på listan. Dessutom, efter att jag flippade och blev arg får jag ett sms där det står ' inte okej beteende, du måste kunna ta kritik och kunna svara på en enkel fråga, väldigt omoget faktiskt imorgon ska vi sätta oss ner och prata med första vi gör'. och ja här är fel nr 6. Vilken chef skickar ett sånt sms? och kritik? Ja det kan jag ta om du sätter dig ner med mig ensam och talar  med god ton vad du tycker är ett problem. Och vi tillsammans kan hitta lösningar. Men nejdå ifrågasätt mig med en kaxig ton, framför min kollega. Hade hon som chef brytt sig om sina anställdas mående, så hade det här aldrig hänt. Jag bryr mig inte, hon får fan skylla sig själv - behandla andra så som du själv vill bli behandlad till att börja med. Fel nr 7, hon håller inte sitt ord. Blev det något möte? nej, fick flera sms, imorgon ska vi prata, men nej det blev inget. Och inte ens att hon säger ' tyvärr ser det ut som om vi inte får tid till att prata den här veckan, vi försöker igen nästa vecka' . Men nej ingenting.  Var är hennes ansvar? Som chef? Att se till att de anställda mår bra? Pröva och komma till jobbet glad kanske? Hälsa ordentligt när en anställd kommer till sitt pass? Just nu är hon som en vandrande zombie faktiskt. Och är det konstigt att folk slutar bry sig om sitt jobb? Klart man slutar bry sig när man blir behandlad som skit. Allt blir halvdant gjort. Visst får jag betalt för att utföra ett jobb, men ska jag då behöva ta vilken skit som helst från min chef? nej, faktiskt inte.   


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lavendeldoft

Personlig utvecklig på egen hand? Går det? En påbörjad resa, förhoppningsvis till det bättre, andligt, psykiskt och fysiskt.

RSS 2.0